Arkkitehti-lehti on vuoden 2023 ammatti- ja järjestömedia
Editkilpailun tuomariston mukaan lehti on korkeatasoinen, kiinnostava ja tyylikäs.
Arkkitehti-lehti on valittu vuoden 2023 ammatti- ja järjestömediaksi aikakauslehtien Editkilpailussa 16. toukokuuta 2024. Lisäksi lehti sai kunniamaininnan Vuoden ulkoasu -kategoriassa.
Tuomaristo kuvaili lehteä korkeatasoiseksi, kiinnostavaksi ja tyylikkääksi julkaisuksi, jonka haluaa pitää esillä ja säilyttää.
”Lehti katsoo alaa laajasti ja kriittisesti, ja sisältö palvelee jäsenten lisäksi myös ammattikunnan ulkopuolisia lukijoita. Lehden kiehtova visuaalisuus sopii sen sisältöihin ja tukee hienosti ammattiryhmän identiteettiä. Perinteikäs lehti tuntuu tuoreelta ja ajankohtaiselta, ja sille voi ennustaa pitkää ikää”, tuomaristo perusteli valintaa vuoden ammatti- ja järjestömediaksi.
Päätoimittaja Kristo Vesikansa näkee tärkeänä, että palkitsemisperusteena oli se, miten media palvelee jäsenyhteisöään juuri sille sopivissa kanavissa.
”Tämä on palkinto koko arkkitehtiyhteisölle, joka lukee lehteä, kirjoittaa siihen ja suunnittelee kiinnostavaa, esille nostamisen arvoista arkkitehtuuria”, Vesikansa korostaa.
Arkkitehti-lehden toimitus vastaanottamassa palkintoa Editgaalassa 16.5. Kuvassa taittaja Tuuli Häggman (vas.), päätoimittaja Kristo Vesikansa, taittaja Susanna Raunio ja toimitussihteeri Essi Oikarinen. Kuva: Merja Yeung
Vesikansa näkee, että palkintoperustelut tarjoavat eväitä myös käynnissä olevaan lehden uudistushankkeeseen.
Vuoden 2025 alusta Arkkitehti yhdistyy Arkkitehtiuutisten kanssa yhdeksi verkko- ja printtimediaksi. Molempia lehtiä kustantaa Suomen Arkkitehtiliitto. Uudistuksella halutaan reagoida mediankäytön muutoksiin sekä tasapainottaa liiton taloutta.
“Palkintoperusteina mainittu kriittisyys, laaja-alaisuus ja ajankohtaisuus ovat arvoja, joista Arkkitehtiliiton julkaisujen on syytä pitää kiinni uudessakin formaatissa”, Vesikansa toteaa.
Aikakauslehtikustantajien ja -julkaisijoiden yhteistyöfoorumi Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkitaan vuosittain parhaita aikakausmedia-alan tekijöitä ja toteutuksia. Tänä vuonna palkintoja jaettiin 13 toimituksellisessa ja kolmessa markkinoinnillisessa sarjassa.