Julkaistu lehdessä 2/2023 - Hoiva
”Järkyttävän kaunis sairaala” – Sairaala Nova saa työntekijöiltä kiitosta toimivuudesta
Kysyimme Keski-Suomen uudessa keskussairaalassa työskenteleviltä, miten arki uusissa tiloissa on sujunut.
Jyrki Jalkanen, operatiivisen palvelualueen johtaja, Keski-Suomen Sairaala Nova, Keski-Suomen hyvinvointialue
Heljä Lundgrén-Laine, johtajaylihoitaja, Keski-Suomen hyvinvointialue
Miten olette sopeutuneet uuteen sairaalaan?
Lundgrén-Laine: Uusi sairaala on helpottanut toimintaa. Asiakkaille on vain kaksi ovea, ja henkilökunta ja logistiikka kulkevat omaa kautta. Nyt samankaltaiset toiminnot on pystytty sijoittamaan lähekkäin tukemaan toisiaan.
Jalkanen: Muuton yhteydessä oli kunnianhimoinen tavoite tehdä massiivinen digiloikka: uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä ja toiminnanohjausjärjestelmä. Niitä ei saatu kaikkia toteutettua, mutta paperiton sairaala on mennyt eteenpäin. Käytännössä koko lääkintälaitekanta on myös uusittu. Käynnistymisvaikeuksia oli aika paljon, kun uusissa hienoissa systeemeissä oli bugeja.
Lundgrén-Laine: Omasta huoneesta luopuminen on ollut tuskallista monille. Toisaalta moniammatillinen työskentely samassa tilassa on tuonut ihmisiä uudella tavalla yhteen. Vaikka haasteita on hiljaisen työn kanssa, niin monia asioita pystyy hoitamaan sujuvammin ja nopeammin, kun keskustelua varten ei tarvitse aina järjestää kokoustilaa. Ylin johtokin istuu noin kymmenen hengen avokonttorissa.
Jos pääsisitte nyt ajassa takaisin, mitä tekisitte paremmin?
Jalkanen: Siinä tuli suunnitteluvirhe, että osastosiipiä ei mitoitettu taloudellisesti järkevästi henkilöstömäärään nähden. Meillä on 10 potilaan osastoja, ja yövuorossa se on liikaa yhdelle hoitajalle ja liian vähän kahdelle. Se vie henkilöstöresursseja, kun hoitajista on muutenkin pulaa.
Mikä Sairaala Novassa on parasta?
Jalkanen: Meillä on joitakin erittäin toimivia työympäristöjä. Leikkausosasto on mielestäni paras, joskin olen ehkä puolueellinen, kun työskentelen itse operatiivisella alueella. Vanhassa sairaalassa oli kolme erillistä leikkausosastoa. Se oli tavaran logistiikan kannalta hankalaa, ja osastoilla oli myös turhaan erilaiset toimintakulttuurit.
Uusi sairaala mahdollistaa myös potilaiden yksisuuntaisen prosessin. Kun potilas tulee esimerkiksi leikkaukseen, hän ilmoittautuu vastaanottoon, pääsee leikkaukseen, sieltä heräämöön, ja vielä eri henkilökunta hoitaa kotiutuksen. Olemme saaneet nostettua päiväkirurgian osuutta merkittävästi. Arkkitehtuuri on edesauttanut tässä.
Lundgrén-Laine: Eniten positiivista palautetta saamme yhden hengen potilashuoneista vuodeosastoilla. Toisaalta ne ovat tuoneet myös resurssihaasteita, kun yövuorot ovat mitoitukseltaan pieniä.
Meillä on puhtaat, terveet tilat ja esteettisesti järkyttävän kaunista. En ole urani aikana työskennellyt aiemmin näin kauniissa sairaalassa. Rakennus ei näytä sairaalalta, ja on onnistunut hyvin rikkomaan sairaalojen koodia. ↙