Julkaistu lehdessä 1/2021 - Kriisi
Valokuvakolumni: 20.3.2021
Mall of Tripla, Helsinki
kolme päivää poikkeustilan julistamisen jälkeen
Liikenteen solmukohtiin nousseet suuret kauppakeskukset ovat muuttumassa yhä enemmän elämyskeskuksiksi, joissa viihteen ja palvelujen rooli korostuu kauppojen rinnalla. Ne ovat viemässä kaupunkien ja lähiöiden keskustoilta roolia alueiden keskuksina. Toisaalta kauppakeskuksilta puuttuu yksilöllinen identiteetti: niiden tilat ja -palvelut eroavat vain vähän toisistaan.
Koronakriisi on kohdellut kaupan toimialoja vaihtelevasti. Samalla kun kivijalkojen perinteiset erikoisliikkeet ovat kärsineet, ovat vähittäistavarakauppa ja erityisesti verkkokauppa jopa kasvaneet. Kauppakeskukset ovat profiloituneet hygieenisiksi, turvallisiksi ja helposti saavutettaviksi tiloiksi. Se on korostunut koronakriisin aikana. Jatkuuko sama kehitys, vai kaipaavatko ihmiset kriisin jälkeen enemmän omaleimaisuutta ja yksilöllistä palvelua? ↙
TUOMAS UUSHEIMO on rakennetun ympäristön kuvaamiseen erikoistunut valokuvaaja.